About my artwork

(For English: change language button down below this page)
Het is een bijzonder proces geweest om tot dit punt te komen.
In de sector van kunst, cultuur, creativiteit, zijn er geen bepalingen of voorwaarden waar iets aan moet voldoen vooraleer het af is.  En de meeste kunstenaars twijfelen voor eeuwig en altijd of iets “goed genoeg” is om naar buiten te brengen. 

Zo is het mij ook lange tijd vergaan.
Maar er is dat smeulende vuurtje vanbinnen dat zich niet laat doven, dat zich niet kleiner laat maken.  Het wordt hoogstens gedurende een bepaalde tijd overstemt, maar dat blijft niet werken.
Ik werd als kind intens blij toen ik de doos van mijn kleurpotloden mocht openmaken in de klas.

Wat voor mijn klasgenootjes in die tijd misschien niks bijzonders om het lijf had, was voor mij een hele sensatie. 
De geur van het hout prikkelde mijn wezen en opende innerlijke deuren waar ik tot op vandaag nog steeds dat vrolijke gevoel van krijg. 
Maar die ervaring, die beleving was voor het gangbare schoolsysteem niet belangrijk. 
De aandacht op school moest naar andere dingen gaan, en mijn crush voor de doos met kleurpotloden geraakte wat overwoekerd door de veelheid van andere dingen.
 
Het heeft wat innerlijk werk gevraagd om de doornstruiken te verwijderen, een weg te banen om bij mijn “liefde” te komen, en die ook als zodanig een plaats geven, niet te ontkennen, noch klein te maken. 
 
Ik voel me dus eigenlijk als een vis in het water met m’n kleurpotloden.  En dat ben ik gaan eren.
Ik verwende mezelf met prachtige houten dozen met kleuren gerangschikt in regenboogstijl.  Tijdens het werken scherp ik ze aan en kan ik eindeloos genieten van het geluid, de geur van de houtschaafsels in het potje waarin ik de scherpsels opvang.  Tevens een potje met geschiedenis, want het was ooit een geschenk van mijn grootmoeder, mijn mammie, toen ik voor het eerst op kamer ging tijdens mijn hogere studie. 
 
Ik kies mijn kleuren zorgvuldig, en werk op dit ogenblik met de Coloursoft-potloden van Derwent. 
Voor bepaalde aspecten van een tekening gebruik ik ook de Watercolour-potloden van Derwent.
En omdat de hulplijnen van een mandala soms handig zijn, maar geen enkele functie hebben in de definitieve tekening, gebruik ik ook stiftjes om naderhand de overbodige lijnen te kunnen weggommen.
 
Ik werk graag op papier met een bepaalde “grain”.  Niet teveel, maar ook zeker niet te weinig.  Ik hou van de structuur die ontstaat wanneer ik dan kleur.  Wanneer ik verschillende kleuren meng, zorgt die grain er ook voor dat de nuances meer tot hun recht komen. 
 
Voor mij is het belangrijk dat diezelfde structuur zichtbaar blijft in de prints.  Het finale resultaat op een print krijgt daardoor iets organisch, waardoor het ontzéttend dicht bij het beeld van de originele tekening blijft. 
 
Kleuren is voor mij een meditatieve bezigheid.  Elk stukje, elk vlakje van een tekening wordt meerdere keren opnieuw ingekleurd omdat ik vele laagjes van kleuren combineer.  Ik hou van de traagheid.  Ik hou van het wonder van de nieuwe kleur wanneer de ene laag zich vermengt met de andere.
 
Op het ogenblik van dit schrijven werk ik samen met een scan-bedrijf (speciaal voor artwork) en drukker vlakbij mijn woonplaats.  Dat is een bewuste keuze.  Op dit ogenblik geen Print-on-demand.
Ik heb veel zorg en aandacht gegeven aan het vinden van goeie samenwerkingen, kwalitatieve beeldvorming met behoud van de initiële kleur en sferen die ik op het origineel beoogde.  Het was reeds een boeiende weg om hier te komen maar ik voel veel dankbaarheid ten aanzien van de mensen waarmee ik samenwerk.